امکان حذف کنکور تا ابد وجود ندارد!!

پورعباس رئیس سازمان سنجش:

امکان حذف کنکور که تا ابد وجود ندارد. چون کنکور مسابقه‌ای است که برای یک صندلی دارد اتفاق می‌افتد. اکنون برای ۸۵ درصد رشته‌ها کنکور حذف شده است که رشته‌های خوبی مانند مهندسی و کشاورزی و پیراپزشکی هستند. اما رشته‌ای مانند مهندسی برق دانشگاه تهران همچنان مطلوبیت دارد و برای رسیدن به آن صندلی ( و صندلی سایر رشته های پرطرفدار) هنوز نیاز به ممیزی وجود دارد.

سوالات کنکور مفهومی طراحی می‌شود و بر کتب درسی سه سال آخر دبیرستان متکی است. در واقع سوالات تلفیقی و مفهومی است. مقلا از یک مفهوم در ریاضیات که در سه سال خوانده می‌شود سوال طراحی می‌شود. سوالات بودجه بندی می‌شود و به ترتیب ساده، نسبتاً ساده، متوسط، سخت و نسبتاً سخت هستند. داوطلبان برای تسلط به این دروس از کتب کمک درسی استفاده می‌کنند و از کلاس بهره می‌گیرند. اما اگر داوطلب کامل کتاب‌ها را بخواند موفق می‌شود.

تا ۸ صبح آزمون و بر روی صندلی داوطلب هیچکس جز داوطلبی که بسته سوال را باز می‌کند به آن دسترسی ندارد. تمامی این فرآیند به صورتی دیجیتال رصد می‌شود و ارسال سوال تحت الحفظ به کمک نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و ایستگاه‌های الکترونیکی برای رصد مسیر وجود دارد.