بدون شک برای رسیدن به هدف و مطالعه دقیق باید برنامهریزی صحیحی برای کارهایمان داشته باشیم در ادامه به بررسی یک سری از تکنیکهای برنامهریزی صحیح میپردازیم.
1) اهدافتان را واقعی و دست یافتنی انتخاب کنید و بر اهدافتان تمرکز کنید.
اهداف شما مانند چراغی است که مسیر تاریک روبرویتان را روشن میکند تا در رسیدن به آنچه میخواهید موفق گردید. اطمینان حاصل کنید که اهدافتان دست یافتنی و دور از دسترس نیست. همیشه اهدافتان را درجلوی رویتان تصور کنید تا فراموششان نکنید و بر روی آنها تمرکز کنید.
2) محیط مطالعه خود را مرتب کنید.
مطمئنا در یک محیط نامرتب و کثیف نمیتوان به خوبی تمرکز کرد. نمود محیط مطالعه و حتی محتویات روی میز شما در ذهن شما آشکار خواهد شد. اگر همه چیز مرتب و سرجایش باشد، ذهن شما هم مرتب تر و راحت تر درگیر مسائل می شود تا اینکه دغدغه ذهن شما یافتن یک خودکار در بین انبوهی از کاغذهای روی میزتان باشد! در پایان هر روز محیط مطالعه خود را مرتب کنید تا روز بعد را با یک حس توام با پاکیزگی و انرژی مثبت آغاز کنید.
3) برنامه هرروز را شب پیش بریزید.
بهتر است از پیش برای روزتان برنامه ریزی کنید. اگر تجربه ای در برنامه ریزی روزانه ندارید، احتمالا مدتی طول می کشد تا از عهده ی یک برنامه ریزی خوب و بی نقص بربیایید. بهتر است یک برنامه موقتی از ترتیب کارها و زمان لازم برای هر یک تهیه کنید و امکان جا به جایی و انعطاف پذیزی را هم برای آن در نظر بگیرید.
4) یک تقویم داشته باشید و از همیشه به بهترین نحو نگهداری کنید!
مهم نیست یک تقویم قدیمی رومیزی داشته باشید یا یک سر رسید ساده یا یک اپلیکیشن تقویم، مهم این است که از تقویمتان مداوماً استفاده کنید.
5) وقت های آزاد انعطافپذیر را فراموش نکنید.
پس از گنجاندن همه ی وظایف و کارهای ضروری در برنامهتان، زمان های خالی را که مختص به هیچ فعالیتی نیستنتد را مشخص کنید. این زمان ها بخش های انعطافپذیر برنامه روزانهتان هستند. اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید و فعالیت هایی را که به شما در رسیدن به این اهداف کمک ، میکنند را به این بخش ها تخصیص دهید. همچنین وجود بخش های انعطافپذیر امکان پوشش وظایف و کارهای پیشبینی نشده و دقیقه نودی را به شما میدهند.
6) روزتان را به بخش های 15 دقیقه ای تقسیم کنید.
روزتان را به بخش های پانزده دقیقهای تبدیل کنید و تخمین بزنید برای انجام هر کار چند بخش لازم است. با این روش ضرورتی ندارد با ساعت و دقیقه کارتان را پیچیده کنید.
7) کارهایتان را اولویتبندی کنید.
کارهای با اولویت بالا را اول و کارهای با اولویت پایین تر را در انتها قرار دهید. شاید این کار کمی اضافی به نظر برسد؛ اما حقیقت آن است که انسان ها تمایل دارند کارهای راحت تر را در ابتدا انجام دهند و کارهای سخت را به بعدا موکول کنند. اما بعدا هیچ وقت وجود ندارد! بنابراین کارهایی که با اهمیت تر هستند را ابتدا انجام دهید. فراموش نکنید که انرژی اول وقت خیلی بیشتر از سایر اوقات است.
8) اولویتهای خود را در ابتدای روز مشخص کنید.
در ابتدای هرروز کاری 20 دقیقه را به اولویت بندی کارهای خود اختصاص دهید. این زمان را فقط برای خودتان و تنها خودتان قرار دهید؛ به طور کلی تمام مشغلهها و برنامههایتان را فراموش کنید. مهمترین برنامهی شما در حال حاضر اولویتبندی است. اگر فکر میکنید این 20 دقیقه را نمیتوانید برای خود در ابتدای صبح فراهم کنید. هرروز یک واحد مطالعاتی 20 دقیقهای در محل تقویمتان تنظیم کنید.
9) در پایان هرروز کارهای ناتمام خود را به پایان برسانید.
در پایان وقت درسی خود 20 دقیقه را برای پایان دادن به واحد های مطاعاتی ناتمام جزئی مثل حفظ لغات حفظ تاریخ ادبیات یا مطالعه چند متن انگلیسی، اختصاص دهید. کارهای ناتمام و جزئی که اغلب تعدادشان زیاد است بیشتر از کارهای بزرگ ذهن مارا درگیر میکند. این تکنیک کمک میکند تاذهنمان را از دغدغع های کارهای جزئی پاک کنیم و به کار های بزرگ و بهتر بیاندیشیم.
10) در صورت نیاز برنامه خود را اصلاح کنید.
با پیروی از برنامه روزانه تان امکان ارزیابی آن را هم خواهید داشت و مثلا میتوانید زمان تخمینی تخصیص داده شده به فعالیت ها را اصلاح کنید و یا ترتیب کارها را تغییر دهید. حواستان به اهداف بلند مدتتان باشد و از آنها غافل نشوید.