در این مقاله ما یک سری از دلایل کندخوانی و عوامل به وجود آورنده آن ها میپردازیم.
عدم تعادل مطالعاتی
دانشآموز نمیتواند بین کمیت و کیفیت مطالعه تناسب و تعادل ایجاد کند.
روشهای مطالعهی اشتباه
دانشآموز شناخت خوبی از شخصیت مطالعاتی خود ندارد و نمیتواند روش مطالعهی مناسب خود را در هر درس پیدا کند.
وسواس مطالعاتی
دانشآموز حساسیت بیش از حد در مورد یادگیری و به خاطر سپردن مطالب درسی دارد و تنها به حفظ کردن و تکرار بیهدف و چندینبارهی جملات و جزئیخوانی میپردازد.
عدم توجه به ارزش سؤالی و اهمیت مباحث درسی
دانشآموز به دلیل نداشتن آمار و اطلاعات کافی و تحلیلی در مورد بودجهبندی و تیپبندی سؤالهای کنکور و بارمبندی امتحانات مدارس نمیتواند مطالب درسی را اولویتبندی کند.
توجه بیش از حد به نتیجهی امتحان
دانشآموز بیش از حد لازم نسبت به گرفتن نمرهی کامل در مدرسه و داشتن تراز بالا در آزمون حساسیت نشان میدهد و این مورد باعث دوبارهخوانی و تکرار زیاد و غیر ضروری مطالب درسی و درنهایت ایجاد استرس میشود.
نداشتن انگیزهی کافی برای مطالعه
دانشآموز در مورد امتحان و کنکور سراسری ذهنیت منفی دارد و آن را بسیار دشوار تصور میکند و رسیدن به نتیجهی ایدهآل را غیر ممکن میداند و این مورد باعث بیانگیزه شدن و کند بودنش در مطالعه میشود.