دلایل کندخوانی

در این مقاله ما یک سری از دلایل کندخوانی و عوامل به وجود آورنده آن ها می‌پردازیم.

 

 

عدم تعادل مطالعاتی

دانش‌آموز نمی‌تواند بین کمیت و کیفیت مطالعه تناسب و تعادل ایجاد کند.

 

 

روش‌های مطالعه‌ی اشتباه

دانش‌آموز شناخت خوبی از شخصیت مطالعاتی خود ندارد و نمی‌تواند روش مطالعه‌ی مناسب خود را در هر درس پیدا کند.

 

 

وسواس مطالعاتی

دانش‌آموز حساسیت بیش از حد در مورد یادگیری و به خاطر سپردن مطالب درسی دارد و تنها به حفظ کردن و تکرار بی‌هدف و چندین‌باره‌ی جملات و جزئی‌خوانی می‌پردازد.

 

 

عدم توجه به ارزش سؤالی و اهمیت مباحث درسی

دانش‌آموز به دلیل نداشتن آمار و اطلاعات کافی و تحلیلی در مورد بودجه‌بندی و تیپ‌بندی سؤال‌های کنکور و بارم‌بندی امتحانات مدارس نمی‌تواند مطالب درسی را اولویت‌بندی کند.

 

 

 

توجه بیش از حد به نتیجه‌ی امتحان

دانش‌آموز بیش از حد لازم نسبت به گرفتن نمره‌ی کامل در مدرسه و داشتن تراز بالا در آزمون حساسیت نشان می‌دهد و این مورد باعث دوباره‌خوانی و تکرار زیاد و غیر ضروری مطالب درسی و درنهایت ایجاد استرس می‌شود.

 

 

نداشتن انگیزه‌ی کافی برای مطالعه

دانش‌آموز در مورد امتحان و کنکور سراسری ذهنیت منفی دارد و آن را بسیار دشوار تصور می‌کند و رسیدن به نتیجه‌ی ایده‌آل را غیر ممکن می‌داند و این مورد باعث بی‌انگیزه شدن و کند بودنش در مطالعه می‌شود.