چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

هر فردی خصوصیات اخلاقی و رفتاری مخصوص خودش رو داره و ما وقتی هدفی رو برای خودمون مشخص می‌کنیم، هر هدفی که باشه برای رسیدن به اون هدف برای خودمون مراحلی رو مشخص می‌کنیم و راه رو قسمت بندی می‌کنیم تا بدونیم که به کجا داریم می‌ریم و پیشروی کردن تا رسیدن به مقصد برامون راحتتر بشه. چیدن اقدامات لازم و قسمت بندی کردن کارهای مورد نیاز برای رسیدن به هدف، همون برنامه ریزی کردن هستش و ما معمولا برای همه زندگی خودمون برنامه ریزی داریم، دیگه کنکور که واقعا جای خود داره.

در این مقاله خواهید خواند:

  • از چه زمانی برای کنکور درس بخونیم؟
  • برنامه ریزی کنکوری چیست؟
  • تاثیر انتخاب هدف در برنامه ریزی کنکوری
  • شروع برنامه ریزی
  • چند ساعت درس بخونیم؟
  • تایم هر باکس مطالعه چقدر باشه؟
  • داخل یک برنامه کنکوری چه چیزهایی باید بگذاریم؟
  • قابل اجرا بودن برنامه یک کنکوری
  • چه وقت هایی مرور کنیم؟
  • چگونه از برنامه ریزی کنکوری خود نتیجه بگیریم؟
  • از چه زمانی برای کنکور درس بخونیم؟

    با توجه به اهدافی که از کنکور برای خودمون داریم، می‌تونیم به این سوال پاسخ بدیم که از چه زمانی باید برای کنکور درس بخونیم؟ در اینجا می‌تونیم برای مثال به این موضوع اشاره کنیم که متناسب با تعداد متقاضی که برای هر رشته و دانشگاهی وجود داره، ما باید برای کنکور تلاش کنیم و متناسب با اون، شروع تایم کنکوری درس خوندمون رو مشخص کنیم.

    مهندس عسکری ، به طور جامع و کامل به این سوال پاسخ دادند.

    بیشتر بخوانید:از چه زمانی برای کنکور شروع کنیم؟

    برنامه ریزی کنکوری چیست؟

    درکل برنامه ریزی، برای هر چیزی مراحل خاص خودشو داره، کنکور هم از این مورد مستثنی نیست! برنامه ریزی کنکوری به این معناست که اول مشخص کنیم که برای چه چیزی قراره توی کنکور مبارزه کنیم؟ و قراره بعد از کنکور به چه چیز هایی برسیم؟

    بیشتر بخوانید:اهمیت برنامه ریزی تحصیلی

    و بعد از اون می‌رسیم به این موضوع که حالا چطور باید بهش برسیم؟ چه کارهایی رو باید انجام بدیم و شیوه انجام هر کار چگونه ست؟ و در آخر با تقسیم بندی کارهایی که باید انجام بدیم، می‌تونیم برای کنکور شروع به حرکت کنیم. ما در اینجا قراره قدم به قدم شمارو برای نوشتن یک برنامه ریزی کنکوری صحیح، همراهی کنیم.

    برنامه ریزی کنکور

    تاثیر انتخاب هدف در برنامه ریزی کنکوری

    همونطور که گفتیم اولین قدم برای برنامه ریزی، همون انتخاب هدف هستش که مهمترین بخش برنامه ریزی کنکوری هم انتخاب هدف هست. اهداف یک داوطلب کنکوری، به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شه.

    اول از همه نیاز هست که هدف بلند مدت خودتون رو مشخص کنید. این به این معناست که بدونید در آخر شما می‌خواید که در کدوم رشته و دانشگاه مشغول به تحصیل بشید.

    اما متاسفانه اکثریت دانش آموزا، فقط یکسری از رشته های خاصی رو می‌شناسن و حتی خیلی زیاد هم درباره بازار کار اون رشته چیزی نمی‌دونن و همین مورد باعث می‎‌شه که هدف درستی رو برای خودشون انتخاب نکنن و در آخر، حتی اگر به اون رشته و دانشگاه خاص هم برسن، باز هم احساس رضایت ندارن و خیلی ها هم چون علاقه ای ندارن، اصلا وارد بازار کار نمی‌شن.

    رتبه های برتر مکعب، چگونه اهدافشون رو انتخاب کردن؟

    مورد بعدی، اهداف کوتاه مدت کنکور هستن؛ این اهداف همون چیزایی هستن که در طول مسیر موفقیت در کنکور، نیاز هست که بهشون دست پیدا کنیم تا هم مطمئن بشیم که مسیر رو درست پیش می‌ریم و هم بتونیم با انگیزه بیشتری ادامه بدیم و راحت تر پیش بریم.

    برنامه ریزی کنکور

    شروع برنامه ریزی

    برای شروع یک برنامه ریزی صحیح کنکوری، می‌تونین همین الان یه دفتر و خودکار بردارین و شروع کنین با مراحلی که اینجا گفته می‌شه برنامه مخصوص خودتون رو بنویسین.

    اول از همه روی برگه اول بدون اغراق درباره هدفتون بنویسین. اینکه چه هدفی در کنکور دارین؟ این هدف چقدر براتون مهمه؟ و برای رسیدن بهش حاضرین از چه چیزهایی بگذرین؟

    چگونه شروع به نوشتن برنامه تحصیلی کنیم؟
    برنامه ریزی کنکور

    بعد از اون، حالا باید عادات و کارهای روز مره خودتون روبنویسین. چه ساعتی بیدار می‌شین، تا چه ساعتی مدرسه هستین، کلاس یا کار فوق برنامه ای انجام می‌دین، شب ها چه ساعتی می‌خوابین و...

    و همینطور نیازه که مشخص کنین برای هر درسی، چه کتاب ها و منابعی دارین و قراره تا کجا با اون منابع پیش برین.

    برای آشنایی با بهترین منابع کنکوری، کلیک کنید

    چند ساعت درس بخونیم؟

    یکی دیگه از معضلات کنکوری ها اینه که چقدر باید درس بخونیم تا موفق بشیم؟ برای جواب دادن به این سوال هیچکس نمیتونه یه پاسخ قطعی بهتون بده و موفقیتتون رو تضمین کنه. چون حواب این سوال نسبت به هر دانش آموز متفاوته و بستگی به میزان بازدهی، تمرکز، شیوه های مطالعه و... اشخاص داره. اما خب میشه یه جواب حدودی به افراد داد تا به طور میانگین بتونن برای شروع نتیجه خوبی بگیرن و بعد با توجه به شناختی خودشون و مشاورشون بدست میارن، تغییراتی در برنامه شون به وجود میارن.

    برای کنکور چقدر درس بخونیم؟
    برنامه ریزی کنکور

    به طورمیانگین برای روزهایی که مدرسه میرین، خوبه که از حدود 3_4 ساعت شروع کنین و ساعت مطالعتون رو به مرور به 6_ 7 ساعت در روز برسونین.

    و همینطور به طور میانگین برای روزهایی که مدرسه نمیرین و روزهای تعطیل، از حدود 6 ساعت مطالعه شروع کنین و اون رو به مرور تا 10 ساعت در روز افزایش بدین.

    چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

    تایم هر باکس مطالعه چقدر باشه؟

    برای مطالعه درس های عمومی و اختصاصی، نیاز نیست که زمان باکس ها برابر باشه با توجه به اینکه می‌دونیم که دیگه دروس عمومی از کنکور حذف شدن و نیازی نیست که برای این دروس تست بزنیم. اما در کل بهتره که شما خودتون رو موظف کنین تا 90 دقیقه سر کتاب و دفترتون بمونین و هر طور شده این تایم رو درس بخونین. اما برای شروع می‌تونین از باکس های 45 و 60 دقیقه ای شروع کنین و به مرور بیشترش کنین. فقط توجه داشته باشین که به هیچ عنوان نباید بیشتر از دو ساعت مستمر و بدون استراحت پای هیچ درسی بشینین چراکه اینطوری درس خوندن ضررش از فایده ش بیشتر خواهد بود!

    داخل یک برنامه کنکوری چه چیزهایی باید بگذاریم؟

    باید ابتدا دروس رو برای خودتون الویت بندی کنین. میزان اهمیت هر درس رو مشخص کنین و با توجه به اهمیت هر درس، اون درس رو داخل برنامه خودتون قرار بدین.

    معمولا نسبت قرار دادن دروس عمومی به اختصاصی در برنامه های استاندارد، 1 به 3 هست یعنی در هفته 25 درصد از تمام تایم مطالعه هفته رو به دروس عمومی اختصاص بدین و 75 درصد از تایم مطالعه هفتگی رو برای دروس اختصاصی درنظر بگیرین. اما این مورد هم باتوجه به نقط ضعف و قوت دانش آموزان، قابل تغییر هستش.

    البته فقط مطالعه مباحث کافی نیست! باید برای داشتن یک برنامه ریزی کنکوری صحیح و اصولی، داخل برنامه روزانه و هفتگی خودتون، دوره، حل تمرین، رفع اشکال و... رو هم بگنجونین.

    برنامه ریزی کنکور

    و یه نکته دیگه هم اینه که اگه برای دروس تخصصی، اگر در هفته مثلا 33 ساعت درنظر گرفتین نباید همه ش رو برای مطالعه بذارین! یادتون نره که بخش مهمی از درس خوندن برای کنکور، مهارت های تست زنی و کنترل زمان برای تست زنی هست که حتما حتما باید این موضوع رو مدنظر داشته باشین و مقدار قابل توجهی از برنامه خودتون رو برای حل تست از مباحثی که مطالعه کردین بذارین. که البته هرچی که دوران جمعبندی کنکور نزدیکتر می‌شیم نسبت تست زدن به درس خوندن باید افزایش پیدا کنه و بیشتر زمان خودتون رو برای تست زنی از مباحث خونده شده قرار بدین.

    قابل اجرا بودن برنامه یک کنکوری

    بعضی از کنکوری ها، وقتی می‌خوان شروع به برنامه ریزی کنکوری بکنن، تازه متوجه میشن که چقدر از جایی که باید الان باشن، عقب هستن و تازه متوجه عمق فاجعه می‌شن!

    برای جبران این عقب افتادگی های درسی، شروع می‌کنن به نوشتن سنگینترین برنامه کنکوری ممکن! مثلا ساعت خوابشون رو یهویی کم می‌کنن، یا از روز اول برای خودشون 12 ساعت درس خوندن میذارن!

    بیشتر بخوانیم:10 تکنیک برنامه ریزی صحیح

    حالا میدونین نتیجه این کار چیه؟ اون ها قصد دارن که بتونن در کمترین زمان ممکن، خودشون رو به جایگاهی که باید باشن برسونن، اما با این نوع برنامه ریزی برای کنکور، فقط دوتا دستاورد نصیبشون می‌شه:

  • 1. نمیتونن یه شبه راه چند ماهه رو برن و مزیت استمرار در انجام برنامه رو از دست میدن! (یک روز انجام میدن و بعد ولش می‌کنن!)
  • 2. بخاطر نرسیدن به برنامه، امید و انگیزشون رو از دست می‌دن و بیشتر از قبل دچار ناامیدی و بی انگیزگی میشن. ( این به مراتب از مورد اول بدتره. چون این آدم دیگه حتی اونقدر انگیزه نداره که بخواد شروع کنه!)
  • برنامه ریزی کنکور

    پس یکی از مهمترین چیزها در برنامه ریزی کنکوری، قابل اجرا بودن برنامه هست و باید بر اساس توانایی ها و عادت هایی که خودتون دارین برنامه بنویسین و به مرور داخلش تغییرهایی ایجاد کنین و به سمت بهتر شدن حرکت کنین. با خودتون روراست باشین و صرفا برای رسیدن به بودجه بندی ها، روی برگه یه برنامه ایده آل که هیچوقت قرار نیست بهش عمل کنین ننویسین!

    چه وقت هایی مرور کنیم؟

    مرور دروس، از مهمترین قسمت های تسلط و یادگیری مباحث و درنتیجه، موفقیت در کنکور هست و به هیچ عنوان نباید ازش غافل بشین. اصلا امکان نداره که شما از یک رتبه برتر کنکور، بشنوین که فقط با یکبار مطالعه یک مبحث، به درستی تونسته باشه تمام تست های اون بخش رو جواب بده! اما اینکه بدونیم که چه زمان هایی و چگونه باید مرور کنیم؟ سوالی هست که خیلی از دانش آموزا رو درگیر خودش کرده.

    چگونه درست مرور کنیم؟

    قسمت جالب برای یادگیری و مرور کردن صحیح مطالب اینه که نیاز نیست که شما حتما برای مرور کردن یک مبحث، اون رو دوباره کامل از روی کتاب و جزوه خودتون مطالعه کنین. ذهن وقتی درگیر چالش می‌شه بهتر و بیشتر یاد می‌گیره. پس درواقع با حل سوال و تست های بیشتر، شما مبحثی که مطالعه کردین رو به شیوه موثر مرور می‌کنین.

    برنامه ریزی کنکور

    درنظر داشته باشین که شما اگه یک برنامه کنکوری اصولی داشته باشین، هر روز مرور رو خواهید کرد. حتما باید در روز مقداری از زمان خودتون رو برای مرور مباحثی که در طول روز خوندین، قرار بدین. این دوره کردن در طول هفته هم باید ادامه داشته باشه، یعنی دروسی که هفته گذشته خونده شده رو در هفته آینده مرور کنین اینطوری میزان فراموشی رو به حداقل می‌رسونین و مطالب وارد حافظه بلند مدت شما خواهند شد.

    چگونه از برنامه ریزی کنکوری خود نتیجه بگیریم؟

    با برنامه درس خوندن خودش به تنهایی مزایای زیادی داره، یکی از مهمترین فوایدی که داره اینه که همین کار، خود به خود باعث افزایش انگیزه داوطلب می‌شه و اینطوری با شرایطی که همه چیز مشخصه و فرد می‌دونه که به کجا قراره برسه ادامه دادن خیلی آسونتر می‌شه.

    برنامه ریزی کنکور

    اما یکی دیگه از دلایل اصلی برنامه ریزی برای کنکور اینه که دانش آموز و مشاور بتونن نقاط ضعف و ایرادات احتمالی افراد رو پیدا کنن و برای اونها راهکاری پیشنهاد بدن تا از وقوع مشکل در زمان برگزاری آزمون سراسری جلوگیری کنن و فرد رو به بازدهی حداکثری خودش برسونن.

    برای داشتن یک برنامه ریزی رایگان و اصولی، با مکعب در ارتباط باشید.

    با تهیه گزارش کار دقیق به صورت روزانه، به راحتی قسمت های کم کاری کردن ها و یا مشکلات مشخص می‌شن و بعد از بررسی گزارش کار به صورت هفتگی توسط مشاور تحصیلی و یا حتی خود فرد، این امکان وجود داره که این موارد رو برطرف بشه. پس قسمت خیلی مهمی از برنامه ریزی کنکوری، بررسی میزان بازدهی برنامه و بازدهی و توان انجام برنامه توسط دانش آموز هستش.